Dobrego nie widać

„Dobrze zaprojektowany przedmiot ma być dla użytkowników niewidzialny” – mówi Jan Kochański, projektant, który bierze udział w kampanii „Dbamy o lepszą codzienność” Sieci Obywatelskiej Watchdog Polska.

Na co dzień dużo łatwiej zauważyć przedmioty, które działają źle niż te, które działają dobrze. Zdarza się, że na pierwszy rzut oka widać konsekwencje braku wcześniejszego namysłu i działania ze strony projektanta. Wtedy zastanawiamy się, co w przedmiocie można by poprawić lub zmienić.

Sieć Obywatelska Watchdog Polska zaprosiła polskich projektantów do stworzenia serii przedmiotów codziennego użytku, które działają w sposób nieoptymalny. Stosowanie przedmiotów ma skłonić użytkownika do refleksji na temat działań nazywanych strażniczymi. Na czym polegają takie działania? To przede wszystkim monitorowanie decyzji instytucji publicznych, które nieustannie wpływają na życie obywateli.

Pierwszym z przedmiotów, który został zaprezentowany podczas kampanii to czajnik do herbaty zaprojektowany przez Jana Kochańskiego i Piotra Kodzisa. Poprzez nietypowe ułożenie jego elementów, użytkownik musi wykonać nietypowy ruch ręką podczas nalewania herbaty.

Pozostali zaproszeni do współpracy przy projekcie to m.in. projektanci Nikodem Szpunar, Kamila Niedźwiedzka, Agnieszka Bar i Jakub Koźniewski oraz wspierani przez Sieć Obywatelską strażnicy – Monika Bienias, Wojciech Paszkowski, Małgorzata Łosiewicz i Robert Chomicki.

Więcej informacji pod tym adresem.

Udostępnij
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someone
Udostępnij
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someone

Zobacz też

Najnowsze