Dobry początek

Na polskim rynku nie brakuje oryginalnych, skalowalnych i ciekawych pomysłów na biznesy. Co ważne, można je również odnaleźć poza obszarem nowych technologii. Oto trzy propozycje z początku alfabetu.

20120509-IMG_0494

Boxme

www.boxme.pl

Co może się stać, kiedy producent eventów z kilkunastoletnim doświadczeniem spotyka designera i grafika mającego na koncie nie tylko świetne projekty webowe, ale także nagrodzoną w konkursach porcelanę? A na spotkaniu pojawiają się do tego: ktoś z doświadczeniem w budownictwie szkieletowym i fotograf grafik. Tak powstaje firma, która uszyje wszystko na miarę. Pod warunkiem że poszukujesz czegoś skrojonego ze stali, chcesz się nosić nowocześnie, funkcjonalnie i ekologicznie. Trafiłeś pod dobry adres. Za sterami firmy stoją Marek Mielnicki i Wojtek Wysocki. Boxme dokonuje prawdziwych cudów, odczarowując negatywne skojarzenia, jakie pojawiają się w głowach na hasło „kontener”. Projekty, które powstają, wpisują się w zasadę 3R – Reduce, Reuse, Recycle (ang. ograniczaj, używaj ponownie, przetwarzaj). Firma ma już na swoim koncie zarówno wielkie realizacje, takie jak Żywiec Męskie–Granie, jak i mniejsze projekty modułowej kawiarni ulicznej czy sauny. Wspomagała również autorów koncepcyjnego projektu mobilnego warsztatu majsterkowania KONTENER.to. Właściciele podkreślają, że konstrukcje modułowe są świetnym rozwiązaniem pozwalającym w pełni dopasować wygląd przestrzeni do potrzeb i oczekiwań klientów. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom termoizolacyjnym kontenery są ciekawą ofertą na sezon letni, ale mogą także funkcjonować w trybie całorocznym. Są wygodne w transporcie i bezpieczne w przechowywaniu. Zresztą Boxme oprócz projektowania i produkowania kontenerów zajmuje się również ich logistyczną obsługą. Aby przekonać niedowiarków do tego, że kontenery to miejsca z duszą, właściciele kończą właśnie budowę swojego kontenerowego biura, które stanie w warszawskim Soho.

Brainly

www.brainly.com

Wschodząca gwiazda polskich startupów. W zeszłym roku firma otrzymała tytuł The Next Web’s Polish Startup of the Year 2013. Serwis typu Q&A (questions and answers), który łączy w sobie potencjał edukacji rówieśniczej (peer education) i prostych elementów grywalizacji. Początki Brainly są związane z portalem Zadane.pl, stworzonym w 2009 roku przez Michała Borkowskiego, Tomasza Krausa i Łukasza Halucha. We trójkę pracowali zdalnie, tworząc portal umożliwiający i promujący edukację nieformalną wśród uczniów. Założenie – jak to często bywa w przypadku startupów – było niezwykle proste. Pomysłodawcy uznali, że uczniowie na ogół potrafią lepiej i szybciej wytłumaczyć swoim rówieśnikom konkretne zadania szkolne. Mają też swoje ulubione przedmioty, odpowiadając na pytania mogą więc nie tylko pomagać innym, ale też pogłębiać swoją wiedzę i zdobywać punkty. Cały serwis oparty jest na prostych zasadach grywalizacji. Uczestnicy na starcie otrzymują pewną pulę punktów, dzięki którym mogą korzystać z opcji zadawania pytań. Wraz z kolejnymi pytaniami punktów stopniowo ubywa. Można je uzupełnić, a nawet zgromadzić dodatkową pulę, pomagając komuś innemu w rozwiązaniu problemu. Dzięki sieci wzajemnych relacji, pytaniom i odpowiedziom powstaje zżyta społeczność. Czy portal jest skazany na sukces? Najlepiej świadczą o tym liczby: 12 wersji językowych, 35 krajów zasięgu i 22 miliony unikalnych użytkowników miesięcznie. A to dopiero początek.

27

Bar Minus 200

www.barminus200.pl

Założyciele tego niecodziennego pomysłu na biznes z branży eventowej bez wątpienia wiedzą, że przygotowanie świetnych koktajli to solidna podstawa, dzięki której klienci z przyjemnością będą do baru wracać. Dlatego podczas wydarzeń Baru Minus 200 można spotkać barmanów z polskiej listy TOP 10. Mistrzostwo w swoim fachu to jednak nie wszystko. Bar Minus 200 jest bowiem czymś znacznie więcej niż tylko dostarczycielem dobrych drinków. To molekularne przysmaki i laboratorium fizyczne w jednym, czyli miksologia molekularna, w której wiedza naukowa spotyka się z doświadczeniem barmańskim. Dzięki wykorzystaniu właściwości ciekłego azotu (-196 stopni Celsjusza) przygotowuje się koktajle o niecodziennym smaku, ale też formie: alkoholowych galaretek smakowych czy popcornu alkoholowego. Główny trzon minusowego menu to koktajle klasyczne, ale proces przygotowania nadaje im bardzo wyrazisty i głęboki smak. To również pokazy azotowe, podczas których można zaobserwować niezwykłe właściwości azotu i przekonać się, że bananem można wbijać gwoździe, a kwiaty kruszą się niczym szkło. Nietuzinkowość Baru Minus 200 to także efekt ciekawego miksu umiejętności i podejścia założycieli biznesu. Pomysł zrodził się w dziale edukacyjnym Laboratorium EE – firmy o profilu technologiczno-społecznym – aby następnie się usamodzielnić. Stworzyli go: Lena Głowacka, Bartosz Stodulski, Daniel Marczak i Patricija Bliuj-Stodulska, która powołała do życia całą grupę rysunkowych zwierząt towarzyszących wydarzeniom Baru i jest autorką identyfikacji wizualnej. Dzięki połączeniu wiedzy barmańskiej, biznesowej, komunikacyjnej i artystycznej udało się stworzyć nietuzinkową firmę, która cały czas się rozwija. W najbliższym czasie Bar oprócz działań eventowych planuje otwarcie sklepu internetowego, w którym będzie można zakupić nie tylko sprzęt barmański, ale też nietypowe gadżety. W perspektywie kilku lat właściciele chcą także rozpocząć sprzedaż franczyzową.

Udostępnij
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someone
Udostępnij
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someone

Najnowsze