Nowe technologie wydawania pieniędzy

Zrzut ekranu 2016-02-01 o 11.35.54

Pomyśl o swoich pieniądzach. Ile ich masz? Dużo czy mało? Co to w ogóle znaczy? Gdzie one są? Na karcie, w banku, w skarpecie? Teraz ważniejsze pytanie: skąd się one wzięły u ciebie? I pytania filozoficzne: po co je masz, po co je zdobyłeś?

Idealny plan

Dla przypomnienia: to nie pieniądze mają wartość same w sobie, nimi po prostu określa się wartość rzeczy, usług, doświadczeń, które wymieniamy za te pieniądze. Najlepiej obrazuje to trzymanie pieniędzy na nieoprocentowanych rachunkach bankowych. Prowadzi ona do utraty części ich wartości. Każdego dnia coś się zmienia w cenach, coś drożeje, coś tanieje, znajdujemy promocję. Powinniśmy obracać pieniędzmi, by za tym nadążać, wtedy wiemy, że są dobrze lokowane (wydawane, inwestowane). Obracanie pieniędzmi jest jak chodzenie na siłownię (zwiększa się nasza kondycja, oczywiście można się też przetrenować), a nieobracanie nimi jest jak leżenie na kanapie (a w takiej pozycji trudno zwiększać swoją kondycję). Czasami mamy też problemy z wydawaniem pieniędzy. Największe z nich to: złudne poczucie, że jest ich dużo, np. na początku miesiąca, złudne poczucie, że się nie kończą, np. podczas płacenia kartą kredytową, brak kontroli podczas wydawania – „trzy czy cztery kawy dziennie, co za różnica” – oraz pamięci do struktury tych wydatków: „Ile tych kaw było w zeszłym miesiącu?”. Czy nowe technologie mogą nam pomóc sprawniej poruszać się w świecie finansów, czy dzięki nim możemy mądrzej lokować nasze pieniądze? Idealny plan kupna wymarzonej rzeczy powinien rozpoczynać się decyzją o tym, czego potrzebujemy. Kolejnym krokiem jest odpowiedzenie sobie na pytanie, skąd wziąć pieniądze. Na koniec powinniśmy wybrać dobry moment i miejsce na zakup. Dobry, ponieważ zdarzają się promocje, ale też dlatego, że być może ta sama rzecz w innym sklepie będzie tańsza lub np. z dłuższą gwarancją. A więc mamy taki ciąg działań: wybór przedmiotu (zaplanowanie zakupu) – wybór źródła pieniędzy (oszczędzenia na ten zakup) – sam zakup (wydanie pieniędzy). Kiedy posiadamy wystarczająco dużo pieniędzy, nawet nie zdajemy sobie sprawy, że przechodzimy ten proces tysiąc razy w ciągu miesiąca, ale kiedy chcemy wydawać pieniądze z głową, naszym wsparciem podczas kolejnych trzech kroków są rozwiązania technologiczne.

Zaplanowanie zakupów 

Doskonałym narzędziem do wyznaczenia sobie celów w wydawaniu pieniędzy jest aplikacja Simple (www.simple.com). Najpierw do aplikacji wprowadza się wszystkie możliwe cele-wydatki, które znamy: czynsz, rachunek za komórkę czy średnią wartość zakupów w supermarkecie. Aplikacja pokazuje nam równocześnie, ile na ten miesiąc mamy zaplanowanych celów-wydatków, jaki procent każdego z nich już osiągnęliśmy oraz na bieżąco pokazuje nam sumę dostępnych środków, kiedy zrealizujemy wszystkie cele-wydatki wcześniej zaplanowane. Pozwala nam to widzieć całościowo nasze wydatki w perspektywie czasu, a dzięki temu sprawdzić, czy możemy wyznaczyć sobie nowy cel. I tak zakładamy, że nowym celem jest kupienie roweru, dajemy sobie na zebranie pieniędzy osiem tygodni i… możemy przesuwać na ten cel środki z obecnego budżetu, możemy regulować go poprzez zmianę innych celów, a aplikacja na bieżąco pokazuje nam, jak bardzo zbliżyliśmy się do realizacji kupienia roweru oraz ile jeszcze czasu nam zostało, by ten cel zrealizować.

Czy nowe technologie mogą nam pomóc sprawniej poruszać się w świecie finansów, czy dzięki nim możemy mądrzej lokować nasze pieniądze?

Innym bardzo użytecznym narzędziem do wyznaczenia sobie celów jest lista zakupów – ale nie taka zwykła pisana na kartce, tylko zawarta w aplikacji Listonic, której twórcą jest polska firma. Dzięki Listonic nie wydamy więcej pieniędzy, niż planowaliśmy. Ułatwia nam życie, ponieważ zachowuje w swojej pamięci listy zakupów z poszczególnych sklepów czy naszych wycieczek zakupowych. Daje również możliwość edytowania tej listy w czasie rzeczywistym z innego urządzenia, tzn. jeśli pojechałem na zakupy, a moja narzeczona została w domu, a chciałaby dopisać coś do naszej listy, to może to zrobić ze swojego telefonu.

Całościowe oszczędzanie

Nieco inne podejście do wydawania, a zarazem oszczędzania pieniędzy zaprojektowali twórcy aplikacji Moven, która pozwala nam widzieć nasze pieniądze całościowo. Wracać do poprzednich miesięcy, sumować wydatki, alarmować, gdy przekraczamy określone wcześniej kwoty.

Pierwszym wyróżnikiem tej aplikacji jest to, że wraz z nią mamy założone osobne konto „bankowe”, którego możemy używać poprzez kartę debetową Moven. Każde użycie karty jest rejestrowane od razu w aplikacji i zostaje zapisane w jednej z kategorii wydatków, np. zakupy spożywcze czy kino. Ponadto aplikację wyróżnia możliwość przesyłania pieniędzy bez znajomości numeru konta bankowego ani nawet adresu mejlowego osoby, której chcemy zrobić przelew. Wystarczy mieć te osobę w znajomych na portalu Facebook. Wraz z aplikacją do konta i karty dodawana jest również naklejka, która działa jak PayPass. Otrzymujemy wszystkie niezbędne nam usługi bankowe, nie korzystając z banku. Na koniec miesiąca jesteśmy pewni, że na kawę w ulubionej kawiarni wydaliśmy 120 zł, a nie – jak nam się wcześniej wydawało – jedynie 55 zł.

Podejściem totalnym do zarządzania swoimi pieniędzmi jest Mint.com. To miejsce, do którego możemy przyłączyć wszystkie swoje konta bankowe. Aplikacja będzie nam je pokazywała osobno, ale również poinformuje nas, jak globalnie posługujemy się pieniędzmi, na jakie kategorie produktów wydajemy więcej, a na które mniej. Kategorie organizują się samodzielnie, konto można przyłączać i odłączać. Można również wyznaczać sobie cele oszczędzania określone sumą środków, które potrzebujemy odłożyć, oraz limitem czasu, w jakim ma się to stać. W Polsce było już kilka prób stworzenia portalu naśladującego Mint.com. Niestety, jak dotąd nikt nawet nie przybliżył się do pierwowzoru, który jest ponadto miejscem z ogromnym zasobem wiedzy na temat oszczędzania, inwestowania, zarządzania swoimi pieniędzmi. Treści tam stworzone są połączone z amerykańskim wydaniem magazynu „Forbes” czy serwisami agencji rządowych. Technologie wspierają również tych, którzy chcą nam sprzedać swoje produkty i usługi.

Pierwsza aplikacja, która upraszcza płacenie w miejscu, w którym akurat jesteśmy, to Square. Aplikacja ta pozwala na płatność kartą w miejscach wcześniej niedostępnych. Czy wyobrażacie sobie, że za wędzoną rybę kupioną na plaży w Jantarze możecie zapłacić kartą? Square na to pozwala. Sprzedawca instaluje na swoim telefonie aplikację oraz kupuje zewnętrzny, niedrogi czytnik, i zaczyna być posiadaczem terminalu płatniczego zakodowanego w jego smartfonie.

Mądre wydawanie

Oprócz aplikacji do zarządzania i organizowania własnych finansów gospodarka 2.0 dała nam szansę na mądrzejsze szukanie potrzebnych nam towarów czy usług. Portale takie jak polskie Złote Wyprzedaże dają nam dostęp do wielokrotnie przecenionych wyrobów światowych marek. Dla posiadaczy konta w BZ WBK z hiszpańskiej grupy Santander przygotowano w aplikacji mobilnej listę e-sklepów, w których czekają na nich zniżki. Innym przykładem z przeszłości jest MultiBank, z którego kartą debetową czy kredytową w wybrane weekendy w całym kraju organizowane były promocje w wybranych sklepach. Obecnie najniższe ceny oferuje międzynarodowa akcja marki MasterCard pod tytułem Priceless Cities. 3 kwietnia br. akcja ruszyła w Rzymie. MasterCard zaprosił do współpracy 60 partnerów w stolicy Włoch. Każdy z nich przygotował specjalne oferty, dzięki którym posiadacze karty dostali również zaproszenie na dodatkowe wydarzenia, niedostępne dla innych, jak choćby specjalną wycieczkę po Muzeum Watykańskim. Mądre korzystanie ze swoich pieniędzy zamienia wydawanie ich w inwestowanie oraz oszczędzanie. I tak, korzystając z aplikacji Moven, możemy zaoszczędzić na wycieczkę do Rzymu, gdzie – jeśli pojedziemy w dobrym dla naszych oszczędności terminie – wydamy mniej niż inni.

Udostępnij
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someone
Udostępnij
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someone

Tomasz Szymański:

Pomysłodawca i założyciel beginning | creative collaboration agency. Członek jednego z dwóch polskich zespołów w globalnym projekcie +Acumen (projekt firm IDEO i Google), którego celem w 2013 r. było stworzenie dla rodzin o niskich przychodach narzędzi do nauki oszczędzania.

Najnowsze