Otwarta Warszawa

Powstaje pierwsza platforma crowdsourcingowa stworzona wraz z miastem stołecznym Warszawą, której zadaniem będzie zainicjowanie wśród mieszkańców rozmów, a następnie działań w obszarze przestrzeni miejskiej, kultury, rekreacji, historii i tożsamości miasta.

OW_PROCES

Martyna Bednarska-Ćwiek: Jesteście firmą crowdsourcingową. Skąd pomysł na projekt związany z Warszawą?
Tomasz Kurzątkowski: Zajmujemy się crowdsourcingiem od 2007 roku, tworząc komunikację marketingową dla marek, ale angażując się coraz częściej w działania związane ze społeczną odpowiedzialnością biznesu. Podczas konferencji Crowdsourcing Week w 2013 r. w Warszawie prezentowaliśmy różne możliwości zastosowania crowdsourcingu, w tym dla miast. Początkowo myśleliśmy, że na tego typu działania jest jeszcze zbyt wcześnie, ale okazało się, że w urzędzie miasta są osoby, które są otwarte na innowacyjne i odważne rozwiązania. Po wygranym przetargu, krok po kroku, chodząc po wszystkich strukturach miasta, zdefiniowaliśmy wspólnie obszary, w które urzędnicy chcą włączyć mieszkańców, oraz tematy, jakie chcieliby zrealizować, na które czasami nawet mają środki, ale brak im poparcia społecznego.

warsaw_plakat___

Wierzycie, że warszawiacy zaangażują się w wasz projekt?
My sami jesteśmy warszawiakami, ale mamy też zdrowy stosunek do tego miasta, bo pracowaliśmy za granicą, umiemy ocenić je z perspektywy, widzimy dużo dobrych rzeczy, które się dzieją w Warszawie. Mój tata budował Warszawę zaraz po wojnie i kiedy rozmawiam z nim, spacerując po mieście, on uświadamia mi, ile nowych rzeczy powstało w ciągu ostatnich dziesięciu lat. Tego na pierwszy rzut oka nie widać, nie czują i nie doceniają tego ludzie, którzy tu przyjeżdżają, i najchętniej narzekają, np. na korki. Zastanawiając się nad tym i biorąc udział w kilkunastu konsultacjach i prelekcjach miejskich dotyczących rozwoju, ustaliliśmy, że platforma może być świetnym uzupełnieniem tego typu spotkań. Dzięki platformie jesteśmy w stanie zaproponować szerszy model rozmowy, ale w pewien sposób sformatowany, tak żeby miał swoje cele, był apolityczny i kończył się konkretnymi rozwiązaniami.

Na świecie funkcjonują takie rozwiązania?
Znaleźliśmy przykład nowozelandzkiego miasta Christchurch, które zostało zniszczone przez trzęsienie ziemi. Na początku powstał projekt odbudowy miasta, ale po chwili przyszło zastanowienie: jakie miasto chcemy odbudować, takie jakie było? Czy może, jak już jesteśmy na tej udeptanej ziemi, można odbudować je inaczej? Zapytano obywateli, jak powinno wyglądać miasto po odbudowie. 20 proc. warszawiaków biorących udział w naszej akcji to jest marzenie, ale chcemy wyłuskać tych, którym zależy na mieście, a jednocześnie nie są oni związani z jego strukturami. I tak jak udawało nam się wykorzystywać ludzki potencjał, budując komunikację marketingową, jak udało nam się poruszyć ludzi, żeby zaprojektowali i pomalowali sufity w Centrum Zdrowia Dziecka, tak samo poruszymy do działania mieszkańców Warszawy.

OW_PODSTRONA menu glowne_01-03

Jaki jest podstawowy cel projektu?
Chcemy, aby był to innowacyjny i długofalowy projekt. Myślę, że ma on szanse na stałe zmienić współpracę na linii samorząd – mieszkańcy. Tożsamość miasta to przecież przede wszystkim szczegóły, takie jak czyste kosze uliczne, mili sprzedawcy, zadbane parki. Te drobne składniki dają nam poczucie dumy i czynią z nas prawdziwych ambasadorów marki Warszawa.

Na jakim etapie działań jesteście?
Jesteśmy w przeddzień startu, kończymy implementację oprogramowania. Zdefiniowaliśmy cztery obszary, w których chcemy tę dyskusję z mieszkańcami toczyć. Na początek pytania będą proste, ośmielające, stopniowo przejdziemy do bardziej skomplikowanych zagadnień.

Projekt został podzielony na obszary, które gromadzą tematy istotne dla mieszkańców Warszawy:

1. Przestrzeń
W obszarze poruszamy zagadnienia: architektura, transport, zagospodarowanie przestrzenne, reklama outdoor.

2. Wehikuł czasu
W obszarze poruszamy zagadnienia: historia miasta, prywatne biografie mieszkańców, wizja przyszłości, mikro-/lokalne społeczności.

3. Kultura i rekreacja
W obszarze poruszamy zagadnienia: kultura, rekreacja, czas wolny, imprezy.

4. Tożsamość marki
W obszarze poruszamy zagadnienia: tożsamość Warszawy, estetyka, kultura wizualna.

Tomasz_Kurzatkowski
Tomasz Kurzątkowski, jako New Business Director w MillionYou odpowiada za nowe kontakty biznesowe oraz rozwój technologii, dbałość o jej jakość i poprawne funkcjonowanie. W swoim działaniu kieruje się przesłaniem, że postęp technologiczny powinien służyć ludziom i ich jednoczyć.
Udostępnij
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someone
Udostępnij
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someone

Najnowsze