Piątka na piątkę: mass customization

Narzędzia do projektowania zamiast gotowych produktów? Przedstawiamy 5 najciekawszych firm, które umożliwiają klientom personalizację produktów na skalę masową.

Można powiedzieć, że zjawisko masowej personalizacji produktów zaraz będzie obchodzić pełnoletniość. Pierwsze kroki tej dziedzinie wydeptały kultowe już buty NikeID z możliwością coraz to nowszych customizacji nieustannie od 1999 r. Co robią marki, które wyznaczają dziś trendy w dziedzinie mas customization? Przygotowaliśmy dla Was przegląd branżowych liderów i najciekawszych nowych twarzy.

mujer_surania_bikini2ENG

1. Surania

Na plaży nie mamy co prawda nic do ukrycia, ale dobry kostium czy kąpielówki skorygują i mięsień piwny u panów, i boczki u pań. Dla Polaków, których nie rozpieszcza ani słońce ani morze, przesadne dbanie o plażowy entourage może wydawać się czymś niezbyt sensownym. Jednakże nie dla Hiszpanów, którzy mogą rozbierać się i wskakiwać do morza przez niemal cały rok. Nic dziwnego, że to w Barcelonie powstała firma Surania – pioner mass customization – która już od 2012 r. umożliwia na stronie internetowej zaprojektowanie wymarzonego kostiumu kąpielowego z gotowych elementów i tkanin. Naiwnie prosty interfejs może się wydać mało atrakcyjny przyzwyczajonym do wizualnych fajerwerków fanom nowych technologii, a dostępne mogą sprawiać wrażenie mało subtelnych, lecz Surania nie jest marką wyłącznie dla fanów dizajnu. To przykład na to, że spersonalizowane produkty nie muszą być ekskluzywne i że można je wytwarzać na masową skalę.

Surania pozwala na wybór kroju spośród modeli jedno- i dwuczęściowych, Praktycznie każda część kostiumu może podlegać kolorystycznej modyfikacji – nie tylko główna część tkaniny, ale też lamówki. Co więcej, dół i góra kostiumu mogą być uszyte w różnym rozmiarze, a kostium jest dopasowany do wzrostu zamawiającego. Indywidualna plażowa przyjemność oprócz masowej skali ma też masową cenę – już od 30 euro za bikini i 26 euro za męskie kąpielówki.

f47aa6958f7cc6c774564ec9d341bac1

2. Knyttan

Londyński startup Knyttan na nowo odkrył dla mody to, czym dla projektowania produktu jest w ostatnich czasach drukarka 3D, czyli… starą dobrą przemysłową maszynę dziewiarską. Maszynę dziewiarską można podobnie jak drukarkę 3D programować, przez co koszt produkcji jednego unikatowego egzemplarza nie musi się różnić od kosztu produkcji 10 tys. sztuk. Wzory marki są opracowywane w krótkich seriach przez zapraszanych do współpracy niezależnych projektantów. Utrzymują się w stylistyce nowego maksymalizmu – choć wzory są wyraziste i często silnie geometryczne bądź abstrakcyjne, występują zawsze w zestawieniu dwóch kolorów. W aplikacji na stronie firmy użytkownik może modyfikować rozłożenie wzoru, kąt jego obrotu bądź rozmieszczenie, a także wybrać jeden z czterech wariantów barw.

Zrzut ekranu 2016-03-20 o 22.53.19

3. Loft37

Ta rozpoznawalna polska marka rozpoczynała karierę na rynku od tworzenia butów na zamówienie wedle wzorów proponowanych w kolekcjach, by na pewien czas, po branżowym sukcesie, odwrócić się w stronę regularnych kolekcji ready-to-wear. Nie zapomina jednak o swoich korzeniach, bo już wkrótce na stronie internetowej marki pojawi się aplikacja do zamawiania spersonalizowanego obuwia. To następny krok w rozwoju marki, która zawładnęła sercami warszawianek? Na to wygląda. Choć marka z powodzeniem sprzedaje obecnie nie tylko buty, ale i akcesoria i torebki dla kobiet, o korzeniach nie wolno zapominać, gdy po piętach depcze konkurencja. Aga Prus z powodzeniem, lecz w znacznie bardziej ekskluzywnym cenowo i ilościowo wydaniu szyje buty na miarę według kolekcji, co pokazuje, że nawet na polskim rynku w tak, zdawałoby się, niszowym biznesie jak personalizacja produktów, nie można zatrzymywać się w rozwoju i należy dbać o konkurencyjność.

cellCycle

4. Nervous System

Amerykańskie przedsiębiorstwo jako jedne z pierwszych po drugiej stronie Atlantyku zaczęło tworzyć prawdziwie jakościową biżuterię ze srebra i złota z wykorzystaniem technologii 3D. Obecnie posiada serię trzech aplikacji do samodzielnego customizowania produtów. Trzy algorytmy: Kinematics, Radiolaria i Cell Cycle, pozwalają według osobnych zasad wizualnych tworzyć kompletne serie biżuterii – bransoletki, kolczyki i naszyjniki. Wszystkie trzy aplikacje dostępne są na stronie sklepu internetowego firmy.

bol_bby_weavehero

5. Bolon by You

Globalny gigant podłóg winylowych, BOLON, wprowadził w tym roku produkt prawdziwie elektryzujący architektów i projektantów – aplikację BOLON by me, która pozwala na tworzenie scustomizowanych wzorów podłóg. Z czego wynika jej unikatowość? Zazwyczaj tworzenie wzorów na zamówienie w przypadku niewielkich metraży, np. 50 m2, jest absolutnie nieopłacalne i wręcz technologicznie nierealne. Seria BOLON by me doskonale zaś to umożliwia. W wizualnie dopracowanej aplikacji z realistycznym live preview modyfikowanego produktu, wybrać można jeden z sześciu wzorów dostępnych w obecnej kolekcji, jeden z czterech kolorów poziomego włókna i jeden z dwunastu pionowego, a także zmodyfikować kąt splotu tworzywa. Jak to w przypadku podłóg bywa, BOLON postawił na prawdziwie ponadczasowy dizajn, który ma cieszyć użytkowników na długie lata.

Brakuje Wam w zestawieniu tylko, najsłynniejszego polskiego startupu w zakresie mass customization? Polecamy zajrzeć do naszych archiwów – o tylko pisaliśmy już w numerze na listopad i grudzień, który w dużej części dotyczył zjawiska masowej personalizacji produkcji.

Udostępnij
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someone
Udostępnij
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someone

Zobacz też

Najnowsze