Polski biznes na końcu świata

Rynek brazylijski rozwija się niezwykle szybko i ma ogromny potencjał. Z polskiej perspektywy jest on jednak odległy i hermetyczny. Czy warto się interesować Brazylią nie tylko jako kierunkiem na wakacje?

Brazylia, z piątą co do wielkości populacją świata oraz z klasą średnią liczącą 35 mln osób, to potężny rynek konsumencki. Szacuje się, że podobnie jak pozostałe kraje z grupy BRICS będzie odgrywać coraz większą rolę w świecie. Brazylia jest liderem wśród krajów Ameryki Południowej w obszarze innowacji i nowych technologii i postrzega Europę jako bardzo ważnego partnera w kontaktach kulturalnych i handlowych. Rząd brazylijski otwarcie mówi o tym, że strategia dotycząca relacji zagranicznych pomiędzy UE a Brazylią pozwoliłaby na lepszą i bardziej efektywną współpracę. To, co dla Brazylii jest bardzo atrakcyjne, to zróżnicowanie krajów Unii, co umożliwia pokazanie całego bogactwa kultury europejskiej w Brazylii. Istnieje jednak wiele barier związanych z wchodzeniem firm – w tym tych z Polski – na rynek brazylijski.
„Na podstawie moich czteroletnich obserwacji i pobytu w Brazylii – mówi Wojciech Baczyński – mogę powiedzieć, że niewątpliwa obiektywna atrakcyjność brazylijskiego rynku jest wprost proporcjonalna do zastanego poziomu trudności w praktycznym konkurowaniu na nim. Podmioty zamierzające podjąć działalność w Brazylii powinny na wstępie włożyć między bajki wizję brazylijskiego eldorado z lat powojennych XX w. Nie ma tu prostej, krótkiej i taniej drogi do sukcesu.
Rynek brazylijski to 27 stanów tworzących federację. Obejmuje on obszar dwukrotnie większy od UE (choć większość jest prawie niezamieszkana) iskupia o jedną trzecią więcej konsumentów niż UE. Sytuacja polityczna jest stabilna, demokracja funkcjonalna, a wzrost gospodarczy w ostatnich latach, pomimo wzlotów i upadków, jest faktem. Dla europejskich czy światowych przedsiębiorców oznacza to istnienie ogromnego rynku charakteryzującego się wzrostem siły nabywczej społeczeństwa, na którym istnieje wiele możliwości w różnych dziedzinach, lecz również – ogromna konkurencja.
Z drugiej strony, nie można zapominać o wyzwaniach nadal stojących przed Brazylią: agresywnej protekcjonistycznej polityce importowej, skomplikowanej i opieszałej biurokracji, nieefektywnych ochronie własności prawnej i egzekwowaniu prawa, korupcji, problemach edukacyjnych itp.
Dla polskich firm ważne jest, aby określić własną strategię opartą na wiedzy rynkowej i jakościowych, sprawdzonych informacjach. Konieczne jest sprecyzowanie, w jakim regionie rozpocząć działalność i poprzez jaki rodzaj współpracy z lokalnym partnerem. W tym wszystkim należy pamiętać, że konkurowanie w Brazylii to bieg dla długodystansowców.
Aby być tu konkurencyjnym, konieczne jest zrozumienie zasad i nieustanne dostosowywanie się do tego szczególnego środowiska”.
Wojciech Baczyński jest dyrektorem generalnym Polsko-Portugalskiej Izby Gospodarczej, był wicekonsulem handlowym Wydziału Promocji Handlu i Inwestycji w São Paulo (2009–2013).
W rankingach e-commerce Brazylia plasuje się na dziewiątym miejscu na świecie. Wiele firm z sukcesem sprzedaje tu swoje produkty i usługi, a prognozy wskazują, że rynek B2B będzie się w najbliższych latach rozwijał. W przypadku sprzedaży bezpośredniej ważna jest jednak znajomość lokalnych procedur i języka portugalskiego. Na poziomie wiedzy ogólnej Brazylia słynie z kreatywności. Jej cała kultura jest znana i popularna na świecie. Jednak na poziomie mierzalnych zmiennych nie jest to już aż tak wyraźne. Według Global Creativity Index Brazylia uzyskała poniżej 50 proc. punktów, plasując się na 46. miejscu, poniżej takich państw, jak Nikaragua czy Zjednoczone Emiraty Arabskie. To pokazuje, że potencjał tego sektora nie jest w pełni realizowany, chociaż widać już pierwsze oznaki zmian.

Gospodarka kreatywna
Brazylia jest w tej chwili w centrum zainteresowania w skali globalnej, m.in. ze względu na odbywające się wielkie sportowe wydarzenia, jak mistrzostwa świata w piłce nożnej w czerwcu queropassagem.com.br (portugalski) brazilbustravel.com (angielski) quieroautobus.com (hiszpański) poprzedniego roku oraz olimpiada planowana na 2016 r., które powodują, że inne kraje są nawet bardziej zainteresowane potencjalną współpracą gospodarczą i kulturalną.
Karolina Marszałek przekonuje: „Kreatywność od zawsze była cechą charakterystyczną Brazylijczyków, jednak pojęcie >>gospodarka kreatywna<< zaczęło funkcjonować w oficjalnej terminologii urzędniczej stosunkowo niedawno. W 2012 r. powołano do życia Secretaria de Economia Criativa (SEC) – jednostkę ministerstwa kultury (MinC) odpowiedzialną za tworzenie i implementację polityki publicznej ukierunkowanej na wsparcie brazylijskiego sektora kreatywnego. Pierwszym zadaniem SEC było opracowanie czteroletniego planu rozwoju, który oparto na czterech podstawowych filarach: zróżnicowaniu kulturalnym, innowacji, włączeniu społecznym oraz zrównoważonym rozwoju.
Trudno jest ocenić owoce ww. planu, zwłaszcza że proces jego implementacji jeszcze się nie zakończył. Jednak samo powstanie SEC dowodzi, że Brazylia jest świadoma zachodzącej właśnie redefinicji relacji pomiędzy kulturą, społeczeństwem i gospodarką oraz że zdaje sobie sprawę, że kreatywność jest kluczem do promocji nowej formy rozwoju ekonomicznego: zrównoważonego i sprzyjającego włączeniu społecznemu. Rząd brazylijski pragnie stworzyć własny model rozwoju sektora kreatywnego, oparty na poszanowaniu bogactwa kulturalnego oraz powiązany z ogólną polityką kraju, a to wymaga nie tylko redefinicji samego pojęcia kultury, lecz także niesie ze sobą zmianę koncepcji znaczenia kultury w społeczeństwie brazylijskim, pozycjonując ją w centrum ogólnego rozwoju kraju”.
Karolina Małaczek jest absolwentką iberystyki UW, ekspertem ds. promocji i kultury Ambasady RP w Brasilii w latach 2010–2014, przewodniczącą European Union National Institutes for Culture EUNIC Brazil.

Serwis Queropassagem.com.br (po portugalsku „chcę bilet”) to serwis sprzedaży biletów autokarowych w Brazylii. Pomysłodawcą biznesu jest Łukasz Gierańczyk. Pracując wcześniej jako general manager w firmie sprzedającej bilety lotnicze w Brazylii, dostrzegł potencjał, jaki oferuje lokalny rynek autobusowy. Wraz z Jarkiem Piaseckim, zajmującym się zarządzaniem ryzykiem oraz wyceną spółek, jak również posiadającym know-how w zakresie tego typu serwisów, założyli portal wyszukujący połączenia autobusowe oraz sprzedający bilety autokarowe w Brazylii. Obaj mieszkali wcześniej w Brazylii, znają realia kraju i biegle władają językiem portugalskim. Firma, dzięki przemyślanej strategii, w szybkim czasie zdobyła silną pozycję na rynku sprzedaży biletów autokarowych i dąży do tego, aby być liderem w tym segmencie. Quero Passagem ma przemyślany i dobrze rozwinięty marketing online, jest doskonale wypozycjonowana na Google.com.br. Obecnie sprzedaje ok. 300 biletów dziennie, generuje ponad 150 tys. unikalnych wizyt miesięcznie, ma też ponad 24 tys. fanów na Facebooku.

Udostępnij
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someone
Udostępnij
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someone

 

 

The Spirit of Poland – inicjatywa promująca polskie wzornictwo i przedsiębiorczość na arenie międzynarodowej. Od 2013 r. zespół The Spirit of Poland skupia się na wystawach na rynku brazylijskim.

 

 

Zobacz też

Najnowsze