Rusza GameINN – program dofinansowań dla polskich twórców gier

Polscy twórcy gier będą mogli pozyskać nawet 20 mln zł dofinansowania na nowe projekty. Wszystko dzięki nowemu programowi Narodowego Centrum Badań i Rozwoju – GAMEINN.

Podczas krakowskiej konferencji twórców gier komputerowych Digital Dragons 2016 usłyszeliśmy m.in., że Polska ma potencjał stać się niedługo jednym z liderów w tej branży. Żeby wspomóc ten proces, 1 czerwca rusza program dofinansowań dla firm działających w obrębie rynku gier – GameINN.

Od spektakularnego sukcesu „Wiedźmina” autorstwa CD Projektu minęło kilka lat, podczas których polscy twórcy gier nie tracili czasu i aktywnie działali na rzecz promocji rynku gier. Starali się też udowodnić, że gry to nie tylko rozrywka, lecz również liczne miejsca pracy i nowe technologie udostępnione dla dziedzin pokrewnych. Światowy rynek gier szacowany jest na ok. 100 mld USD, polski zaś jest wart ok. 2 mld zł. Według badań gra już co trzeci Polak.

Projekt GAMEINN powstał dzięki wnioskowi Porozumienia Polskie Gry, który skupia 35% pracowników w sektorze i 37% produkcji. W jego skład wchodzą nagradzane polskie firmy, m.in. CD PROJEKT S.A., twórca bestsellerowej gry „Wiedźmin”. Sygnatariuszami porozumienia są także: Techland Sp. z o.o., CI Games, Artifex Mundi Sp. z o.o., Vivid Games S.A., 11 bit studio, Bloober Team, The Farm 51 i Fuero Games. Podczas panelu w czasie konferencji Digital Dragons przedstawiciele CD Projektu, Techlandu, Game Desire, CD Projektu i 11 bit studio wraz przedstawicielem Narodowego Centrum Badań i Rozwoju wyjaśniali, dlaczego warto inwestować w polski rynek gier i jak pozyskać środki na innowacyjność.

Według Mateusza Gaczyńskiego z NCBR rynek gier ma „potencjał czysto ekonomiczny, bo pieniądze to widoczny element konkurencyjności.” Dodaje: „jako Ministerstwo dostrzegamy również, co sektor może dać społeczeństwu jako źródło nowych technologii. Oprócz bardziej efektywnej nauki nowych kompetencji, zapewnia nowe miejsca pracy. Nie tylko dla absolwentów kierunków ścisłych – humaniści również są potrzebni, chociażby w roli konsultantów lub scenarzystów.”

Środki, które można pozyskać w ramach GAMEINN, mogą służyć do stworzenia i rozwoju takich technologii jak mapowanie rzeczywistych obrazów czy modelowanie 3D, badań nad sztuczną inteligencją pod kątem wykorzystania jej w grach czy budowania wieloplatformowych silników grafiki.

Według Stana Justa, który z ramienia CD Projekt RED opowiadał o projekcie, jego ramy określone są bardzo szeroko. „Uważamy, że jesteśmy w stanie pokusić się o innowacje w każdym aspekcie tworzenia gry, a także zastosowaniu technologii (używanej do gier) w innych branżach niż rozrywka”, tłumaczył.

W tym roku polski przemysł gier zarobił ponad 1 mld zł. Przedsiębiorcy będą mogli składać wnioski o dofinansowanie od 1 czerwca do 16 sierpnia 2016 r. Rozpatrzone zostaną projekty o wartości od 500 tys. do 20 mln zł, a dofinansowanie, które można uzyskać, ma pokryć od 40 do 80% wartości wnioskowanego projektu.

„Limit minimalny został ustalony na niskim poziomie, żeby zachęcić jak największą liczbę firm, również tych małych, do tego programu”, tłumaczy Just. Pula tegorocznej edycji programu wynosi 80 mln zł, a od sukcesu pilotażu zależą dalsze losy programu, którego potencjalna wartość na lata 2016-2023 może wynosić nawet 245 mln zł.

Więcej szczegółów znajduje się na stronie NCBR.

Udostępnij
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someone
Udostępnij
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someone

Zobacz też

Najnowsze